6 ابزار مورد استفاده برای پرداختکاری و سنباده زنی شیرآلات بهداشتی

پرداختکاری و سنباده زنی شیرآلات بهداشتی در شرکت های تولیدکننده شیرآلات از درجه اهمیت مختلفی برخوردار است و شرکت های تولیدکننده شیرآلات بهداشتی نسبت به کیفیت قطعات  و محصولات خود اقدام به سنباده زنی و پرداختکاری اهرم و بدنه شیرآلات میکنند،البته بسیاری از تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی فرآیند سنباده زنی و پرداختکاری خود را  برون سپاری کرده و سنباده زنی و پرداختکاری محصولات خود را تا قبل از آبکاری به پرداختکارهای خبره میسپارند اما به علت اهمیت فرایند سنباده زنی و پولیشیگ شیرآلات تا قبل از آبکاری به علت آنکه کیفیت آبکاری شیرآلات رابطه مستقیم با سنباده زنی قطعات آن دارد شرکت های تولیدکننده اقدام به راه اندازی خطوط پرداختکاری و سنباده زنی در مجموعه های خود کرده اند.

ابزار مورد استفاده برای پرداختکاری و سنباده زنی شیرآلات بهداشتی

برای پرداختکاری و پولیشینگ سطح شیرآلات بهداشتی تا قبل از مرحله آبکاری نسبت به تجهیزات خطوط پرداختکاری از ابزارهای مختلفی میتوان استفاده کرد که به صورت کلی به معرفی آنها میپردازیم.

سنباده نواری یا تسمه سنباده پراهمیت ترین نوع سنباده ها هستند که در تولید شیرآلات مورد استفاده قرار میگیرند به طوریکه اغلب پرداختکارهای شیرآلات از سنباده های نواری اکسیدآلومینیوم(قرمز رنگ) با سایز 150×3500 خریداری میکنند و برای پرداختکاری محصولات خود استفاده میکنند که البته نسبت به جنس پارچه سنباده چنانچه پارچه آن منعطف باشد نسبت به نیاز خود به عرض های مختلف میتوانند آنرا با دست برش دهند اما چنانچه طول سنباده نواری استاندارد نباشد یا جنس پارچه سنباده پلی استر باشد میبایست به سایز مورد نظر مشتری یا پرداختکار برش و اتصال گردد.البته جامبو رول سنباده در ایران تولید نمیگردد و غالبا از چین،کره،آلمان و ترکیه وارد ایران میشود و در ایران توسط شرکت های اتصال دهنده به سایزهای گوناگون برش و اتصال میخورد.

سنباده نواری و نقش آن در تولید شیرآلات

البته با آمدن سنباده های سیلیکون کارباید (مشکی) به بازار که از عمر و کیفیت بسیار عالی برخوردار هستند به مرور زمان اکثر فرآیندهای سنباده زنی و پرداختکاری قطعات برنجی و شیرآلات توسط این دسته از محصولات انجام خواهد شد در هنگام خرید سنباده بهترین محصول برای سنباده زنی قطعات برنجی و فلزات رنگی این سنباده های سیلیکون کارباید  است. علت اینکه این سنباده های مشکی از عمر بالاتری برخوردار هستند مقاومت بالای دانه های سنباده سیلیکون کارباید نسبت به سایش و حرارت ایجاد شده در زمان سنباده زنی است. علاوه بر عمر بالای این سنباده های مشکی،سطح شیرآلات سنباده خورده و پولیش شده با این سنباده های مشکی نسبت به سنباده های قرمز(اکسیدآلومینیوم) پرداخت تر و آیینه ای تر هستند و علت آن شکل کروی ذرات سنباده سیلیکون کارباید هست که البته با چشم قابل رویت نیست و با میکروسکوپ میتوان آنرا دید.

سنباده های سیلیکون در پردختکاری

زبری سنباده های نواری برای صنایع پرداختکاری

زبری سنباده های نواری کاملا طبق نیاز پرداختکار انتخاب میشود اما پرمصرفترین گریدهای سنباده نواری برای صنایع پرداختکاری میتوان گرید های 40،60،80،100،120،150،180،220،240،280،320،400،600 نام برد.

اتصال سنباده های نواری به دو روش انجام میشود :

  • اورلب
  • با نوار اتصال دهنده
  • گیلانس و صابون پولیش

1-اورلب: در این روش دو سر سنباده بعد از ساب خوردن و آغشته کردن چسب برروی یکدیگر چسبانده میشود

گریدهای سنباده

2-با نوار اتصال دهنده:در این روش دو سر سنباده بعد از ساب خوردن و آغشته کردن چسب توسط یک نوار از جنس پی وی سی بهم چسبانده میشود.

سنباده چتری هزارلا: یکی دیگر از سنباده های مورد استفاده در صنایع پرداختکاری شیرآلات سنباده های چتری هزارلا هستند که  در بعضی از کارگاه های پرداختکاری از این دسته از محصولات به جای سنباده های نواری استفاده میکنند،برخورد همزمان دانه های سنباده و پارچه سنباده با سطح شیرآلات در این فرآیند سنباده زنی سطح پولیش شده بهتری را به پرداختکار میدهد.

سنباده چتری هزارلا در شیرآلات

چتری اسکاچ و ارتباط آن با پرداختکاری

چتری اسکاچ از دیگر ابزارهای پرداختکاری مورد استفاده در صنایع تولید شیرآلات بهداشتی میباشد این ابزار از لایه های اسکاچ صنعتی ساخته شده و غالبا برای مات کردن یا خش دار کردن سطوح شیرآلات استفاده میگردد،این ابزار در سایزهای مختلف تولید و به فروش میرسد اما قطر 165 میلیمتر در عرض 50 میلیمتر پرکاربردترین نوع آن میباشد.اسکاچ صنعتی بکار رفته در این محصولات غالبا FINE یا خیلی نرم است.