دما و رطوبت دو عامل مهم و تاثیرگذار در کارکرد و عمر سمباده هستند.نگهداری نادرست سمباده میتواند طول عمر سمباده را تا ۷۰% کاهش دهد. پارچه پشت سنباده و نوع رزین آن نسبت به تغییرات آب و هوایی محیط نگهداری سنباده حساس بوده و امکان دارد که نسبت به میزان رطوبت موجود در هوا خشک و شکننده و یا نم دار شوند.نوسانات شرایط محیطی میتواند آسیب جدی به رزین سنباده وارد آورد. رطوبت شدید ممکن است ساختار بعضی از انواع چسب ها را خمیری شکل کرده و باعث شود سنباده در حین کار بر روی قطعه کار سریع پر شود و یا دانه های سنباده ریزش پیدا کنند.

 

خشکی محل هم ممکن است محصول سنباده را ترد و شکننده کرده و سنباده فرم و شکل خود را از دست بدهد. دمای محل نگهداری سمباده بایستی بین ۲۶- ۱۸ درجه سانتی گراد و رطوبت نیز بین ۵۰-۳۵% (۴۵% ایده آل است) باشد. همچنین بسته بندی سمباده باید از دیوارهای نم دار و یا زمین سرد که ممکن است رطوبت را بخود جذب کند دور بماند. محل نگهداری سمباده ها نبایستی نزدیک به منبع گرما مانند رادیاتورها،لوله انتقال آب گرم و غیره باشد. سنباده هایی که  از بسته بندی خارج می شوند ممکن است بدور سیلندر آویزان شوند اما هرگز سنباده ها را به میخ یا لوله آویزان نکنید چرا که باعث می شود پشت سنباده از محل آویزان شدن ترک برداشته و دانه های سنباده نیز ریزش پیدا کند.

 

اهمیت طریقه نگهداری از سمباده ها و بخصوص سنباده های نواری عریض در صنایع چوب و تولید ام دی اف و نئوپان دو چندان است. چرا که اغلب اینطور گمان می رود سنباده ها در برابر باران، گرما، سرما و تغییرات محیطی نفوذناپذیرند اما اینطور نیست. در بسیاری از کارخانه ها محل مناسب و جداگانه ای جهت انبار و نگهداری سنباده ها وجود ندارد و اکثرا فاقد شرایط ایده آل برای نگهداری هستند. اتاق هایی با تهویه مناسب بهترین پیشنهاد برای کارخانه هایی با مصارف زیاد سمباده می باشند. اگر سنباده ها برای مدت طولانی بایستی نگهداری شوند توصیه میشود تا در بسته بندی اصلی خود بمانند و سنباده هایی که از بسته بندی خارج شده اند بهتر است بصورت ایستاده در قفسه نگهداری شوند. زمان تغییر فصول را می توان بعنوان بروز این قبیل مشکلات در نظر گرفت. معمولا در فصولی که با تغییرات شرایط آب و هوایی مواجه می شویم زمان کافی به سمباده ها برای تطبیق با این شرایط جدید داده نمی شود پس بنابراین کارایی این سمباده ها از حد رضایتمندی سابق افول پیدا می کند. در صورتیکه رطوبت محیط افزایش پیداکند نم موجود در سنباده که عمدتا مربوط به چسب آن می شود هم زیاد می شود و کارایی و بازدهی محصول سنباده کاهش پیدا می کند. در مورد سنباده ها با چسب این کاهش در حدود ۱۰۰ – ۵۰% و سنباده ها با رزین تا ۲۵% می باشد ، اگر قصد حرید سنباده دارید توسکا با کمال میل در خدمت شماست.

 

عکس العمل backing سنباده ها (پارچه، کاغذ و فیبری) نسبت به تغییر میزان رطوبت بدین صورت است که سنباده تغییر شکل میدهد بدین معنا که رطوبت بالا باعث می شود تا قسمت ساینده سنباده بسمت بالا خم شود و حالت مقعر پیدا کند و رطوبت پایین یا خشکی محیط باعث بوجود آمدن سطح محدب شده و سنباده از قسمت ساینده به داخل جمع می شود.